Sider

lørdag 21. april 2012

Barrotsroser

Jeg har kjøpt barrotsroser. Det er første gangen jeg prøver det . Jeg har solgt mange av dem for flere år siden, men da hadde jeg ikke hage og fikk aldri prøvd å plante dem.
Nå syns jeg det er gøy å prøve alt og disse rosene så fine ut i planten. Det var super pris på dem også.

Sortene var veldig "vanlig", jeg kjøpte Westerland, Astrid Lindgren og The Fairy. Westerland har jeg hatt før men den har blitt borte. Den har så fantastisk duft  og fin farge så jeg har savnet den. Astrid Lindgren har jo nydelige blomster og The Fairy ser søt og blomstringsrik ut. Jeg liker bunndekkere siden de blomstrer mye og lenge.
Nyplantet Westerland.
Jeg har lært at barrotsroser er "sovende" når man kjøper dem. De har litt fuktighet rundt røttene så de klarer seg en stund hvis de oppbevares kjølig. Plantingen krever litt planlegging for de må stå i en bøtte med vann over røttene i minst et døgn før planting for å "vekke" dem.

Jeg har plantet Westerland allerede. Jeg har plantet 2 sammen for jeg er litt utålmodig og vil ha rosene krafig fort. Det var litt rart å ta av posen, all jorden ramlet av og man sto der  med bare røttene i hånden. Det er lurt å  lage et like stort hull som man lager til roser med røtter, les mer om hvordan jeg planter roser her. Men siden disse rosene bare har hovedrøtter er det lurt å lage en haug av jord blandet med kukompost inne i plantehullet. Der setter man rosen på toppen av haugen og sprer røttene pent nedover .Pass bare på at podepunktet kommer minst 10 cm under jordoverflaten. Så er det bare å fylle igjen hullet med jord blandet med kukompost og vanne godt mens man holder på. Plantene tåler litt frost, blir det veldig kaldt kan bladene ta litt skade av det men de kommer seg igjen.
Gleder meg allerede til å nyte duften av disse nydelige rosene.

4 kommentarer:

  1. Jeg har kjøpt noen barrotsroser, og det har gått kjempe fint. Nesten så jeg ikke hadde tid til å la dem trekke vann, var altfor ivrig etter å plante dem!

    Astrid Lindgren er en av mine rosefavoritter!

    SvarSlett
  2. 'The Fairy' er både søt og veldig blomsterrik, en kan nesten kalle den for en bunndekker og er veldig herdig. Takk for kjempefin forklaring på planing av barrotsroser.

    SvarSlett
  3. Høres flott ut! Westerland er ikke like vanlige lenger. Synd for den er kjempe fin :-)
    Lykke til med rosene!

    SvarSlett