Sider

mandag 30. april 2012

Nye pelargonia

Jeg må innrømme at jeg har litt pelargoniadilla. Jeg liker ikke alt av pelargonia, de må ha fin farge på blomsten eller fine blader. Jeg har fått tak i 7 nye pelargonia. Veldig gøy. 2 av dem kjøpte jeg på Mester Grønn. Det var en Dronning Ingrid og en småbladet engelsk pelargonia, jeg tror noen kaller dem "englepelargonia".Den har super farge på blomsten.
Engelsk pelargonia


De andre 5 kjøpte jeg hos Janne på Mjærum staude & urtesalg.
Det var et vanskelig valg for hun har 22 forskjellige å velge i. Ingen var i blomst, men noen av morplantene blomstret, så da kunne jeg se noen av dem før jeg bestemte meg.
Den ene hadde superfine blader, mens blomstene er orange og helt enkle litt små. Den heter "Früsdorf".
"Früsdorf" uten blomster.

En av dem er en duftpelargonia, "orange fizz", den dufter appelsin , derav sikkert det navnet. De andre hadde ingen utpregede bladfarger, men den med aller finest blomst, etter at jeg så morplanten, het "fraicher beauty". Jeg gleder meg til den begynner å blomstre.
De to siste heter "Mary" og Maria". Begge med nydelige blomster. Her er bilde av dem. Duftpelargoniaen nederst til høyre.

4 kommentarer:

  1. Så mange fine pelargonia du har! :)
    Og grattis med fugl i hagen!

    Var sååå stas å lese om deg og hagen din i avisen! Fant dog ikke artikkelen på nett, ble den ikke lagt ut?

    Knall og å se at Verbenaene dine skyter skikkelig fart! :)

    SvarSlett
  2. Det er herlig å ha dilla på planter! En følelse som ikke kan måles med andre ting.
    Kjempe flotte pelargonia du har. Jeg liker veldig godt dem som har litt spennende bladverk!

    SvarSlett
  3. Flotte Pelargonia, vakkert bladverk og blomster.

    Ha en fi fin Mai.

    SvarSlett
  4. Så fine. Kanskje vi kan bytte noen stiklinger litt utpå sommeren. Kan sende deg en liten lite, så kan du se om det er noe som frister.

    SvarSlett