Sider

onsdag 31. august 2011

Tørråte på potetene!!

Krise!! Potetene har fått tørråte! Alle sammen inkludert "rørpotetene".
Jeg visste ikke hva dette var før min far kom og så det.





Ettersom jeg vet veldig lite om tørrråte fant jeg mere om det i "Det store norske leksikon"

Potet-tørråte, sykdom på potet forårsaket av bladskimmelsoppen Phytophthora infestans. Soppen kan også angripe tomat.
Symptomer, utvikling

Viser seg først som små mørkegrønne, uregelmessige flekker på blad og stengler. Senere blir de mørkebrune, ofte med en lys sone mot friskt bladvev. Ved fuktige forhold utvikles det på undersiden av bladene et hvitaktig sopp-belegg i kanten av flekkene. Det består av soppens mycel, som vokser ut gjennom bladets spalteåpninger og avsnører soppens eggformede sporangier. De løsner lett og kan føres med vind flere kilometer til andre blad og starter en ny infeksjon der. For at sporangiene skal spire, må det være en vannfilm på bladene i minimum 3–5 timer. Sporangiene kan spire direkte med utvikling av hyfer, eller med dannelse av mange svermesporer, som svømmer i vannfilmen til et sted hvor de slår seg ned og spirer med utvikling av hyfer som vokser inn i bladet. I løpet av en latent periode med fuktig vær på 7–8 dager og 18–20 °C utvikles det nye flekker på bladene og mycel som danner sporangier som kan spre sykdommen videre. Under slike forhold kan sykdommen utvikle seg epidemisk og gjøre svært stor skade. Flekkene på bladene gjør at disse visner helt, og angrep på stenglene fører raskt til at også disse visner ned. Fra blad og stengler kan soppen med regn bli skylt ned i jorden og angripe knollene. De kan også angripes ved at smittet ris kommer i kontakt med knoller under innhøsting.
Det ser ikke pent ut.
 Jeg  har et håp om at det blir litt potetavling til tross for tørråteangrepet. Potetene i den store kassen og i sekken hadde blomstret . Mandelpoteten var i full blomst da de ble angrepet. Det er verst med rørpotetene, de hadde mye å ta igjen ettersom jeg hadde plantet dem senere enn de andre og de har blitt tynt mye i løpet av sommeren siden jeg har fyllt på med jord mange ganger.
   Min mor har dyrket poteter i mange år. Hun sa at det lønner seg å sette potetene tidlig, da rekker de å vokse mye før evt tørråte angriper dem. Det værste er varm fuktig vær, sier hun, da blir de alltid angrepet.
Selv om de er angrepet av tørråte anbefaler hun å la dem være i jorden en stund til så de får modnet seg litt til i jorden.
"Kassepoteten", der har jeg også etterfyllt med jord flere ganger og bygd på kassen etterhvert.
Jeg har i alle fall lært endel til nå:
Sette potetene tidligere neste år.
Sette Rørpotetene enda tidligere enn de andre, for settepoteten har det varmt og godt nede i røret.
Kanskje ikke bruke bare kompostjord, gresset ble litt høyt.

Vi har tatt opp bøttepoteten, ungene klarte ikke å vente lenger.


Det var skuffende lite poteter i bøttene, tilsammen 436 gram
Vi hadde satt 1 potet i hver bøtte.
Neste år tror jeg vi setter 2 eller 3 i hver.
Vi spiste potetene til middag samme dag. Alle ungene elsket dem og sa de var de beste potetene de hadde smakt :-).
Vi fortsetter å ta bilder etterhvert som vi tar opp de forskjellige potetene, veier og skriver om det her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar