Sider

søndag 28. august 2011

Nye prosjekter

Hagen vår er en spennende hage fordi den har så mange nivåer. Vi har endel ulendte steder oppe i "fjellet" som det er vanskelig å gå på i tilegg til at det vokser dårlig gress og masse rart der. Jeg vil ha mest mulig blomsterbed over alt, men for å slippe mest mulig jobb med kantklipperen vil jeg ha grusganger der vi går istedet for dårlig gress. Nå har jeg begynt med å grave bort jord og ugress  på endel av området.

Jeg klarer aldri å tenke ut på forhånd hvordan sluttresultatet blir, "veien blir til mens jeg går". Her visste jeg bare at jeg ville ha en grusgang.
Så begynte ideene å boble.
Jeg  hadde noen torvblokker i bua, De kunne jo bli et fint skille mellom grus og blomsterbed.
Det vokste en magnolia og en klatrehortensi der fra før og det er skygge der pga et tre. Så da kunne jeg lage mitt første surjords bed.
Jeg hadde selvfølgelig for få blokker for det måtte bli noen på motsatt side også. Der er det et lite "stup" ned til en dam som er laget men ikke fylt. Fint med et skille så man ser hvor kanten går.
Så da ble det en handletur.
 Endte opp med nok torvblokker, en blå dverg rhododendron, skrubb bær, treblad og flekkgudeblom. Alle surjordsplanter. I tilegg måtte jeg bare ha en klatrebeinved "Emerald Gaiet" pga de lyse bladene. Den fikk ikke surjord rundt rota og jeg håper den vil like seg der for den vil lyse opp det ellers litt mørke beddet. 
Staudene vises ikke, de var helt visnet ned da jeg kjøpte dem. Men de hadde fine røtter. Jeg kunne ikke vise dem frem til min mann for han hadde vel fått sjokk om han hadde sett hva det kostet for "to potter med jord og en lapp oppi" .
Torvblokkene har blitt gjennomvannet og jeg tror det blir en fin sti når blokkene blir grønne av mose. Blokkene mot stupet skal vi feste med armeringsjern som vi skal slå igjennom dem og ned i bakken under. Så skal vi legge en planke på toppen så det blir enslags rekkverk. Rekkverket skal få bli klatrestativ for villvinen som også vokser i treet. Jeg skal legge ut bilder av dette når det blir ferdig. Trenger bare litt hjelp av supermannen med musklene for å få slått ned og kappet jernene.
Her ser man grusgangen fra endre siden. Det er endel arbeid som gjenstår her også. Må mure fast steiner som skal holde singelen på plass, og lage et rekkverk her også, det er nemlig 2-3 meter bratt ned på venstre siden.  PÅ høyre siden ser vi klatrehortensiaen. Den har stått der i 6 år og har begynt å bli veldig stor og fin. I tilegg plantet jeg magnoliaen der, jeg tror det er veldig lunt i denne delen av fjellhagen så jeg gleder meg til våren når den begynner å blomstre. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar