Sider

mandag 29. august 2011

Tørking av urter.

Gutta i full sving med rensing av urter før tørking.
Det beste med å ha stor hage er å  ha plass til det man ønsker. Et helt bed med bare urter sto høyt på listen da vi kjøpte stedet her.
Jeg prøver hvert år å tørke så mye urter som mulig da jeg er avhengig av urter til matlaging.
Jeg er så heldig å ha to gutter som er ganske glade i å hjelpe til. På bildet er de i full sving med å rense urter som de har høstet. De tar bladene av stilkene før vi tørker urtene. Ellers tar det alt for lang tid før de tørker, og bladene er det jeg vil bruke uansett. (Hørselværn er på siden jeg slår gresset rett ved dem).
De har høstet løpstikke og "go mynte" som de kaller det (grønn mynte) .  Løpstikken bruker jeg i grønnsak supper. Mynten brukes til te. Fersk bruker jeg den i yoghurt dressing.
Ellers i sommer har vi tørket timian. Den er vi helt avhengig av. Vi bruker den i toamsauser, til lam, svin og elg. Bruker den også i gryteretter med elg. Nakkekoteletter blir marinert med timian fersk eller tørket, sammen med hvitløk.
Vi har høstet og tørket masse oregano, tror vi har nok i 3 år. Brukes mest i tomatsauser og kanskje suppe.
Kamille har vi tørket i flere omganger, feltet er lite så det blir ikke så mye hver gang. Vi kan vel enda plukke en gang til eller to. Bruker den til te ved mageproblemer og som kosedrikk, ungene liker denne milde teen.
Vi bruker masse ferske urter igjennom sommeren. Vi lager yoghurtdressing med nesten alle urtene i.
Vi hakker dem og har dem på salaten. Vi blander gressløk eller urteblanding i kesam og har til båtpoteter. Og fersk dill til rekene eller ørret.

Urter skal være fulle av antioksidanter og sikkert masse vitaminer, derfor prøver vi å bruke mest mulig. Det tar litt tid å rense dem, men det er værdt jobben når man kjenner den gode smaken.
Ved bruk av ferske urter har jeg lært at man kan blande alle. Tørket må man være litt mere nøye med at det passer til maten det skal brukes i.

Jeg tørker urtene på en mat tørker, den er rund med flere "tallerker " oppå hverandre med netting i. Det er en vifteovn i bunnen.
Den kan stilles fra kald til 50 grader.  Urter skal ikke over 40 grader, blir temperaturen for høy forsvinner næringen. Den er super å tørke urter på, men man kan fint tørke sopp, bær, grønnsaker og frukt på den. Vi har tørket både jordbær og banan på den, det blir super snacks.





1 kommentar:

  1. Hei
    Jeg lurer på om du har noen erfaring av tørking av urter uten mat-tørkeren? Kan man tørke de på kjøkkenbenken, eller er det også mulig å tørke de på veldig lav varme i steikeovnen med døren åpen? Jeg har til nå bare tørket sopp og Kamille, men ønsker å prøve mer! :-)

    Monica

    SvarSlett