Sider

lørdag 12. mai 2012

Plante, plante, plante

Jeg har så masse planter som må i jorden. Jeg er "kjempeflink" å handle på impuls. I fjor høst handlet jeg masse planter på salg, de har overvintret i grønnsakshagen. For å lese om det trykk her. Jeg hadde masse stauder, klematis og noen roser, alt overlevde. Men nå må alt i jorden og det er alltid en utfordring å få plass til alt.
To klematis hadde litt vel lyserosa farge, så de måtte få et helt nytt bed.
Her er bedet ferdig, 2 klematis sammen, en hagley hybrid, aldri hørt navnet før, men den så fin ut, og en som ligner på "nelly moser". De skal få klatre på gjerdet mellom hagen vår og naboens. I tilegg har jeg plantet et prydkirsebærtre der, for å få vårblomstringen. 
Her er lappen som sto på treet, så fin skal busken bli.  Gleder meg til å se den blomstre.
Her er det bilde av et annet bed jeg har laget denne uken. Det er på siden av en steintrapp som går opp i "fjellet". Det er en sibirertebusk som står til venstre. Jeg har plantet to forskjellige storkenebb der, den ene fikk jeg av naboen, den blir nesten svart. Den andre får masse rosa blomster og blomstrer litt sent. Bakerst satte jeg skudd fra klatrehortensiaen, så den kan slå røtter og klatre opp fjellet. Jeg har gjort det før og det fungerer bra, det tar bare litt tid før den får så mye røtter at den begynner å vokse.
Steintrappen, den er ganske enkel og har nok alltid vært der, men den er koselig og gjør nytten sin.Det nye bedet er til venstre under sibirertebusken.
Rosenrot, jeg syns den er på det fineste stadiet nå, før den får blomster.
Tulipaner jeg satte i høst, sannsynligvis er de også på det fineste stadiet akkurat nå, før de springer ut og får masse farge.

2 kommentarer:

  1. Det er alltid en utfordring å plante ut planter, men du for en luksus det er!

    Klatrehortensia har jeg også, og den brer seg utover og rundt alle steder. Veldig flott plante!

    Nyt dagen og kos deg masse. Klem

    SvarSlett
  2. Hagley Hybrid har jeg også kjøpt, og den blomstret med et par blomster i sommer. Håper på at den har overlevd og vil komme med flere blomster i år.
    Impulskjøp av planter lyder velkjent, jeg har et drivhus fullt av planter jeg har sådd, og noen potter med stauder ute som jeg har kjøpt. Aner ikke hvor jeg skal trykke de ned :-))))

    Motto: Kommer tid kommer råd :-)

    SvarSlett