Sider

torsdag 3. november 2011

Salg på hagesenteret.

Når det er salg på hagesenteret kan man handle mye. Jeg var der flere ganger, fikk aldri nok.
Jeg vet jo at neste vår får jeg helt sikkert mange nye ideer som bare må gjennomføres, og da har man aldri for mange stauder.
Jeg tror jeg handlet nærmere 50 stauder. De fleste må vente til neste år før de får en plass. For å klare å overvintre dem fant jeg ut at den tomme grønnsakshagen er en perfekt overvintringsplass.
Jeg var heldig å fant klematis der også, italiaklematis. Jeg leste i norsk hagetidend i sommer at italiaklematis er en av de enkleste sortene å få til. De er herdige og blir ganske fort store, og blomstrer masse.
 I tilegg var det noen få roser igjen der, jeg fant tre forskjellige som fristet. Den ene var en  "Henri Martin".
Den sto på ønskelisten min for neste år.
Den kalles moserose Henri Martin.Den er en engangsblomstrende buskrose. Selv om den er engangsblomstrende skal den være blomstrerik, og fargen ser helt super ut på bildene jeg har sett. I tilegg skal den dufte og det er jo et pluss.
Rosene og klematisen ble plantet dypt så de skal klare vinteren. Jeg har overvintret både roser og klematis i potte på denne måten før og det har gått bra.

2 kommentarer:

  1. Så smart du er! Jeg har liksom avskrevet hele hagelivet jeg, men så kom det visst ikke vinter alikevel.
    Jeg var ute i dag, men har ikke handlet inn noe nytt, bare ryddet i drivhuset og luket litt i beddene. Måtte mildværet var ennå noen uker!

    Gleder meg til å se bilder av Henri Martin, den er såå vakker!

    SvarSlett
  2. Jeg hadde også gitt opp hagelivet for i år, helt til jeg fant alle fristelsene. Så nå gleder jeg meg egentlig bare til våren, men prøver å nyte den milde hagevennlige høsten så lenge det går.Begynte faktisk på et nytt bed i dag :-) Har egentlig masse innejobb som venter, men når det er så fint ute må man bare ut litt.

    SvarSlett