Sider

fredag 8. juli 2011

Roseblomstring.


Nå er et den beste tiden i hagen. Alle rosene blomstrer. Hver kveld må jeg gå en runde og bare se å nyte. De fleste av dem dufter, sånn som denne "Louise Odier" . Da jeg kjøpte og plantet  rosen trodde jeg det skulle bli en favoritt. Men etter mange flere roser og dufter er jeg ikke sikker lenger på hvem som er den fineste av dem. Jeg begynte å samle på roser for to år siden, nå har jeg passer 40 roser, de fleste er forskjellige.

Dette er "Ingrid Bergmann" , den eneste stilkrosen jeg har. Jeg plantet 3 sammen for at den skulle gjøre litt av seg, stilkroser har utrolig flotte blomster men planten er litt puslete.


"Rose De Rescht". En gammel buskrose  med fantastisk duft og farge.


"Augusta Luise". En buskrose som er helt fantastisk. Den blomstrer masse med enorme blomster, dufter nydelig og blomstrer lenge, lenge.


En av de siste rosene i samlingen; "Broder Gadfael". Den lyser opp der den står og barn som lukter på den sier: "mmm det lukter parfyme ".Den er en Austinrose .




1 kommentar:

  1. Hei! Mange fine roser du har!! Jeg kom over siden din i listen over 1000 åpner hager. Legger deg til som følger i hagebloggen min, fra hagen ikke altfor langt unna din :-) Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett