Sider

fredag 14. september 2012

Fra sirkler til bølger

 Selv om jeg har begynt å jobbe igjen, og trodde jeg ikke skulle ha tid til noe annet, så har jeg klart å fullføre en liten forandring i hagen etter at jeg begynte på jobbe. Gode ideer kommer ikke alltid når det passer, og denne kom fordi jeg hadde overhandlet roser. Jeg planlegger ikke alltid kjøpene mine, og er veldig impulsiv. Da jeg skulle plante de 5 rosene jeg hadde kjøpt fant jeg ikke noen plass til dem. Da måtte jeg lage det. Og plen er mye jobb så det gjorde ikke noe å gjøre den litt mindre.
Sånn så det ut:
Det er to epletrær på plenen, de har hver sin sirkel rundt seg, en med blomsterbedd, det er "mitt" tre, det andre med grus rundt, det er barna sitt klatretre.
På yttersidene av plenen er det lagt duk, og jeg har plantet roser og noen busker der. Den største rosesamlingen er her. Sånn så det ur mot enden:
Og sånn så det ut i hjørnet til høyre:
PÅ høyresiden ser man litt av  beddet rundt mitt epletre. Det er roser og klematis der som klatrer opp i treet.
Jeg har lagt sten rund beddene og hele plenkanten, for å lette plenklippingen Men sirklene ble litt tungvinte å klippe rundt, det ble små kroker som var vanskelig å komme til. Så jeg fikk hjelp av supermannen til å grave ny kant og legge om stenene rund trærne , så sirklene ble borte og det ble bølger istedet:


Mye enklere med gressklipperen.
PÅ den borteste enden ble plenen en meter mindre, eller beddet mye større:-) Plass til masse roser.
Og kroken til høyre ble gressfri:
Så nå er det bare å få plantet rosene og noen bunndekkere innimellom, så skal jeg legge ut bilder av det også.
Mens lillebror koser seg i treet sitt :-)

6 kommentarer:

  1. Heisan. Skal sei du har gjort ein stor jobb her . Kjekt med plen til ungane , og med bed til oss hage-glade. Kjekt å få kikka inn i hagen din. Go`helg, Tullik på Rauneknappen.

    SvarSlett
  2. Dette ble virkelig fint! Det er ikke alltid innkjøpe samsvarer med virkeligheten :)) men det er jo litt av det å drive med hage. Jeg har samme problem nå, for jeg hentet roser på posten i går. Jeg får dem vel ned et sted tenker jeg :)

    Ønsker deg en fin helg! Klem

    SvarSlett
  3. Det ble kjempefint ja! Smart med buer som er enklere å dra klipper langs, og alltid digg med mere bed.

    SvarSlett
  4. Det ble kjempefint.
    Har planer om å gjøre noe sånt i min hage, men ting tar tid.
    Ha en fin helg!!

    SvarSlett
  5. Det vart supert....så kjekt når ein får idear så arbeidet med plenslåing kan bli lettare. Sjølv om det er ein god jobb å grave først....men deilig og pent vert det etterpå:)
    Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  6. Så fint det ble. Alltid kjekt å få til enkle løsninger på plenklipping, som ikke er noe gøy. Heldigvis har jeg ikke plen lenger, men når ungene er små må man jo bare ha det, så de håpefulle har noe å boltre seg på.
    Ha en nydelig søndag.

    SvarSlett