Sider

tirsdag 14. august 2012

Hortensia fra i fjor

Nå som 1000 åpne hager er over har man tid til å blogge litt igjen.
1000 åpne hager gikk kjempefint og været var strålende. Det ble 60 som kom for å besøke hagen  på søndag. Det kom masse spørsmål og folk var lenge på besøk, de drakk kaffe og prøvde de forskjellige sitteplassene. I tilegg kom lokalavisen og tok noen bilder og skrev en liten artikkel. Den kan man lese her.


I år er første gangen jeg har klart å få igjen en overvintret hortensia. Dette prakteksemplaret fikk jeg av naboen på høsten i fjor. Da var den vissen og avblomstret og hun lurte på om jeg ville ha den og overvintre den. Jeg sa selvfølgelig "ja takk" og gravde den ned i grønnsakshagen.
   Da våren kom så den vissen og trist ut men den hadde skudd. Og er det skudd er det håp. Men man vet aldri om det kommer blomster på den for mange hortensiaer blomstrer bare på fjorårets skudd, og de fryser ofte ned . Jeg syns den kom litt tregt så i april eller var det mai satte jeg den i drivhuset så det skulle bli fortgang på spiringen. Og det hjalp! Den ble kjempefort grønn og fikk lange skudd. Da fikk den en større potte med sur jord i og surjordsgjødsel. Og plutselig hadde den knopper og nå står den der i full blomst.
Jeg har en til, den står i drivhuset, men den er mye tregere og har begynt å få knopper først nå. Den blir nok en glede utover høsten :-)

5 kommentarer:

  1. Griselekker hortensia du har. Og avisartikkelen var fin, flotte bilder av hageeieren og en godt skrevet artikkel.
    Du har vært flink :)

    SvarSlett
  2. Den var nydelig! Jeg har også prøvd å overvintre Hortensia, men den fikk bare nye blader og ingen blomster. Da er jo mye av stasen borte på en måte! Men kanskje jeg skulle prøve igjen? Jeg tok stikling av en i fjor, og den bodde på planterommet i vinter, men heller ingen blomster! Men skam den som gir seg :)

    SvarSlett
  3. Kjempeflott var den!!!! Kjekt når en får det til:)
    Har ein sjølv som eg gjore det same med. Blomstra fint i fjor,men i år har den ikkje fått knuppar :(
    Fin kveld til deg.

    SvarSlett
  4. Så gøy at åpen hage dagen ble vellykket. Dere har jo lagt ned mye jobb, så da er det ekstra gøy at det kommer masse folk!

    Klem

    SvarSlett
  5. Me prøvde akkurat det same. Gravde ned hortensiaen frå krukke i kjøkkenhagen. Den såg brun og trist ut i vår da me grov den fram, men fekk plutseleg sjå grønne skudd nederst på dei gamle greinene ( store som eit fyrstikkhode). Klypte vekk dei gamle greinene og sette den i ei stor potte på terassen, og den vokste opp med skudd og grønne blad den fyrste månaden. Etter ei tid kom det små grønne knoppar. Da las me at folk berre fekk knoppar nadre året som aldri vart blomar. No står vår med rosa blomar på fyrste blomestand, og 4 andre er på gang. Vår erfaring er i alle fall at det er fullt mogleg å overvintre hortensia og få den til å bløme 2.året.

    SvarSlett