Sider

fredag 29. oktober 2010

Eplene må inn!

Det er alltid like vanskelig å vite når vintereplene er ferdig modnet.
Men til slutt har man ikke noe valg mer, kulda kommer og eplene kan bli ødelagt.
 I år bestemte jeg meg en kveld kl 2030. Nå må de inn! Det var allerede 5 minus og skulle bli nærmere 9 i løpetav natten.
Treet med vinterepler er kjempestort og har kjempefine epler annethvert år, jeg tror de heter "ingrid marie"



Det tok 2 timer å plukke alle eplene, jeg fikk gode hjelp da "supermann" kom hjem fra foreldremøte.
Det ble rundt 85 kg epler, halparten leveres til Askim for pressing.
Ganske mye epler fra et tre når man ser alt samlet:


De eplene som ikke blir presset til juice skal jeg tørke på tallerkentørkeren. Det blir super godt og sunt godteri til barna. De elsker det.
Endel blir til eplemos. Supergod mos med lite sukker siden eplene er så søte i seg selv, jeg bruker bare    100 g brunt sukker pr kg mos.
Resten blir vel spist og lagd kake av. De kan lagres helt til januar så vi har god tid:-)



'

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar