Sider

fredag 8. juli 2011

Agurktid og andre grønnsaker

Endelig har det begynt å komme agurker i drivhuset. De ble sådd i mars og har blitt passet godt på helt til det nå har begynt å gi resultater. Ungene er kjempefornøyde og må bortom drivhuset nesten daglig for å se om det er noe mer å høste. De store agurkene er vanlig slangeagurk og de små er salatagurk, sorten heter "Diva" ,frøene er kjøpt hos Runabergs i Sverige.



Tomaplantene har vokst enormt og vi har plukket 3 tomater. Men det er håp om mye mer for det er masse kart og ekstremt masse blomster. Jeg har plentet tagetes sammen med tomatene for jeg har lest at det skal hjelpe mot lus o.l. Det er en tagetes "tigerøye" som jeg har sådd av egenhøstede frø. Den ble faktisk lik som morplanten.
I år har jeg sådd to nye tomatsorter ,begge busktomater, "subartic plenty" og "Ida gold"- Begge har blitt veldig buskete og har ekstremt mye blomster. Det blir spennende og se om de får så mye tomater også.

   

 Salat er en viktig bladgrønnsak i hagen. Vi spiser masse salat om sommeren og hvert år må jeg prøve ut nye sorter. I år har det gått veldig tregt med salaten. Jeg sådde rett etter påske, og la duk over. Men de spirte aldri. Så sådde jeg igjen og det hjalp ikke, med untak av noen få. Så gikk jeg dit en kveld og fant to små svarte snegler i ferd med å spise opp de små salat spirene. Jeg fant ut at agrylduken sannsynligvis har skylden. Det blir mye fuktigere under duken derfor trives sneglene der. Jeg må ha duk der for det er så mye katter i nabolaget som bruker hagen som toalett så all åpen jord må dekkes. Men for å lage det mindre koselig for sneglene dekket jeg på tredje forsøket hele området med hønsenetting og da gikk det mye bedre. I tilegg sådde jeg hodesalat i drivhuset og plantet den ut når den var større og da vant jeg!
Så nå er det salat i forskjellige farger som smaker godt og ser kjempefin ut både i hagen og i salatbollen:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar