Sider

fredag 10. juni 2011

Urtebedet trenger også litt stell.

Urtebedet kan fort gro igjen. Det er ikke bare ugresset som trives der. De fleste urtene frøsår seg også villig Her er det en rød matsyre som har formert seg. Sorten heter "bloody dock". Jeg har ikke brukt av den, er ikke helt sikker på hva den er god til, men syns den gjør seg i bedet.


Over urtebedet henger det en gammel villrose, 2-3 meter høy. Jeg tynner den masse hvert år, men har ikke hjerte til å fjerne den helt for den er ganske fin når den blomstrer. Men etter blomstring frøsår den seg veldig så det er alltid en kjempejobb å luke roseavleggere.



Her er det nok av ugress å ta av men det hjelper å luke...


Der det ikke ser perfekt ut har jeg spart isop som har frøsådd seg. Den vil jeg ha flere planter av og flytte til et annet bed. Den har fantastisk blåfarge, selv om jeg ikke liker lukten aller smaken av isop.

Her er det luftløk i midten, husker ikke hva den heter på fint. Til høyre er det masse deilig peppermynte. Det er den beste sorten ,med masse lukt og smak. Jeg pleier å tørke den og bruke den til te.  Den hadde det litt hardt i vinter, men det ser ut som den kommer seg.

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar