Sider

mandag 25. juni 2012

Ny sitteplass og sommerfest

På st.hansaften hadde vi sommerfest i hagen. Det var mye som måtte feires og det var en fin dag å gjøre det på. Siden festen skulle være i hagen hadde vi lyst å ha en strøken hage og bli ferdig med noen prosjekter. Et av dem var en sitteplass oppe i fjellet.

Da vi kjøpte her for 10 år siden var det en sitteplass her. Den var helt bortgjemt innimellom forvokste sibirertebusker og ugress. Det første vi gjorde her var å få bort buskene og røttene, og støpe opp en mur som skulle være starten på en ny sitteplass. Muren ble ferdig for 8 år siden. Etter det har det stått stille helt til i år.
Jeg fikk storebror på besøk og han ville gjerne hjelpe til med noe mens han var her. Han har superkrefter så det passet å sette han i sving med å begynne å grave løs jord og ugress. Det var masse jord som måtte fjernes. Jorden trengte vi i et bed lenger oppe i fjellet så den ble bært i bøtter dit.
Bror reiste igjen men når vi først hadde begynt måtte vi fortsette. Jeg fikk bort all jorden, la på veiduk og begynte å bære opp subbus.
Så måtte jeg på jobb for det var min jobbehelg.  Jeg spurte supermannen min om han kunne kjøpe mer subbus og sa vi kunne bære det opp etter jeg kom hjem fra jobb lørdag kveld.
Da jeg kom hjem fra jobb , klar for å begynne å bære, var han super stolt, da hadde han bært opp en halv kubbik subbus helt alene og begynt å legge utover skifer.
I tilegg hadde han støpt et trappetrinn øverst som manglet. De andre trappetrinnene var der fra før.
De neste dagene fortsatte vi og legge  ut skifer, og støpe imellom, så var plassen ferdig.
Vi er superfornøyde. Det er en lun plass med masse sol. Det er litt småtteri igjen, legge en skiferhelle på det nye trappetrinnet og støpe fast noen stener på trappen videre oppover. Men det blir nok etterhvert.
Den flotte bålpanna som står i bakkant fikk vi i gave på sommerfesten. Det var en utrolig fin gave som vi kommer til å bruke mye, den er fin både å lage mat på og koke kaffe. Vi grillet de første pølsene på den i dag, og hadde  bål i den på st.hanskvelden.

Været var ikke helt med oss på festen, men vi hadde telt over hele den store terrassen. Vi dekte med langbord i teltet, og severte reker med hjemmelagd foccachia og salat fra hagen.
Her er oppskriften på en kjempegod foccachia:
8,5 dl vann
1,5 kg mel (jeg bruker bare 1,4)
20 g salt (jeg bruker 10, liker ikke for salt)
40 g sukker
1 dl olivenolje
1,5 pk gjær
 Kunsten er å tørre å ha bløt nok deig, men tørr nok til å kunne kna den ordentlig.
Heves til 3 db størrelse, knaes sammen og legges i langpanne smørt godt med mye olivenolje.
Heves til 3 dobbel størrelse igjen og stekes på 175 grader i 35 minutter.
Noe av det morsomste med forberedelse til fest er bordpyntingen. Jeg glemte som vanlig å ta bilder etter at alt var ferdig dekt, men tok noen dagen etter da alt var ryddet bort. Jeg brukte germini i blandede farger som lå utover, jeg liker å legge blomstene rett på bordet. Under la jeg bregner og villvin fra hagen, villvinen var litt slapp dagen etter, men gjorde seg på bordet for å myke opp det hele. Lyktene er syltetøyglass med en godtepose ( fra panduro hobby) utenpå. I glasset hadde jeg litt sand og et stort telys, det brenner lenger og lyser mer. Lyktene passet godt sammen med det hvite serviset, og de gir et fantatsisk koselig lys utover kvelden. Jeg har lånt ideen fra et bryllup jeg var på i fjor. 
Her er pynten bortover hele, enkelt men ganske fint.

7 kommentarer:

  1. Du verden så flott med en superstorebror ;) Uteplassen ble kjempefin, forseggjort og skikkelig laget. Og den festen skulle man gjerne vært gjest på, lekker bordekking. Godteposer utenpå syltetøyglass var en riktig god idè må jeg si.
    Ha flotte sommerdager, klem fra Tua.

    SvarSlett
  2. Uteplassen ble kjempefin! Skifer er såå koselig!
    Kan jeg spørre hvor det kjøpte hellene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi var så heldige at de var i hagen da vi kom hit, men det var ikke pent der de lå så det er gjenbruk :-)

      Slett
  3. Kjempe flott og koselig uteplass. Der vil dere trives, helt sikkert!

    Kjempe flott dekket sommerbord. Det er hyggelig å kunne ha venner på besøk og pynte litt!

    Klem Vivi

    SvarSlett
  4. Det blir finere og finere hos deg og du har en fantastisk hagemotor. Den går vel på kompost.

    SvarSlett
  5. Det ble en kjempevakker uteplass. Så flinke dere har vært!

    SvarSlett
  6. Den uteplassen ble superkoselig=) koselig å lese bloggen din=) fin helg til deg. Vibeke

    SvarSlett