Sider

torsdag 9. juni 2011

Løfterik jordbæråker


I fjor lagde jeg en liten "jordbæråker". Vi hadde ønsket oss en i flere år. Det er ikke noe som er bedre enn nyplukket egne jordbær. Min eldste sønn er så nøye på jordbærsyltetøyet at han liker ikke det som blir rørt av jordbær kjøpt i kurv. Han merker nok at jordbærene ikke er nyplukket. Han sier: "Mormor sitt er bedre".



Jeg tok en del av plenen til "jordbæråker". Bedre med jordbær enn plen! Plenen var skrå og ble aldri brukt, bare slått med jevne mellomrom. Jeg spadde bort gresstorven og fylte på radene med kompost og overflødig jord fra et gammelt prosjekt. Så la jeg barkduk på hele "åkeren". Jeg er glad i å luke men må begrense mulighetene for ugress der jeg kan.



Mellom radene la jeg furubark. Min far som faktisk er gartner sa at furubark gir god smak på jordbær, det gjør ikke bark av gran.

Som man ser på bildene lover blomstringen godt for jordbæravlingen, gutta går å følger med. Det blir nok en liten konkurranse om hvem som finner den første jordbæra.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar