Sider

søndag 19. august 2012

Middagsblomst


En av mine ettårige favoritter er Middagsblomst ( Dorotheanthus bellidiformis ).Den har så fantastiske farger og man blir glad av å se på den. I dag var det så utrolig fint vær og de blomstret så fint. Jeg hadde noen timer helt for meg selv som jeg selvfølgelig brukte i hagen. Dagen måtte nytes da det er min siste dag med permisjon. Jeg skal begynne å jobbe igjen i morgen tidlig , første dag på fulltidsjobb etter 2,5 år. Og siden middagsblomstene var på sitt fineste tok jeg masse bilder.

 De springer bare ut i sol, derfor må de plantes et solrikt sted. Den er fin både i bedd og krukker, og liker å stå på et litt tørt sted.
Jeg pleier å så dem selv, jeg sår dem rett i små potter fylt opp med jord, dekker ikke frøene, men setter lokk på såkassen eller legger blank plast over så jorden ikke skal tørke. De spirer greit og er ganske hardføre små planter i forhold til hvor små de er. Jeg sår dem ca i mars.



Ikke rart man blir glad av disse herlige blomstene med de flotte fargene.

4 kommentarer:

  1. Flotte blomster med glade farger, fint med litt farger når det nærmer seg høst. Masse lykke til med jobben i dag, sikkert en omstilling, men det går seg til :)

    SvarSlett
  2. Ja det er sant. Desse er flotte og har humørfylte fargar.
    Lykke til på jobben!!!

    SvarSlett
  3. De er virkelig flottte når solen skinner! Strålende soler i muntre farger.
    Lykke til i full jobb igjen!

    SvarSlett
  4. Nydelige lysende blomster på middagsblomsten! Jeg har ikke sådd dem på lenge, men i år fikk jeg en prikledott som ble plantet i bed, og nå skal jeg jammen sjekke om de nærmer seg blomstring mine også!

    SvarSlett