Sider

søndag 5. august 2012

Drømmeblomsterengen

Den aller fineste blomsterengen jeg vet om er på gården til mine foreldre. Gården ligger i Nord Trøndelag og blomsterengen er stor og ligger på sørsiden av huset .
Den er over 40 år og blir bare finere med årene. Den er et kjært barndomsminne, jeg husker jeg syns det var så fint å gå rundt å se på alle blomstene og hadde så lyst å plukke en liten bukett. Men det var ikke lov å plukke blomster der for den var kun til pryd og nå når jeg har blitt voksen skjønner jeg endelig at barn ikke alltid like snill med blomstene:)
Alle blomstene i enga er ville. Den blir slått nesten hver høst og gresset blir fjernet så det ikke skal ligge der å bli gjødsel. Jo magrere forhold det er i jorden jo mere og finere blomster blir det.  Da foreldrene mine flyttet dit for ca 45 år siden var det ikke blomstereng der, det var nok mye blomster der men gresset ble brukt til dyrefor og de slo gresset og hengte det til tørk på hesjer. Etterhvert så de nok mere prydverdien i den og den har blitt "fredet"  og pleid som blomstereng.
Det er utrolig mange sorter blomster der. Masse av de vanligste blomstene som blåklokke, engsoleie, prestekrage, tepperot, tiriltunge og rødkløver. I tilegg er det rødknapp og blåknapp der.
Blåknapp.
Den som kanskje ikke er så vanlig i en hage er nattfiol. Den dufter helt fantastisk om kvelden.
Nattfiol.
Enda en flott blomst er Flekkmarihand. Den er en vill orkide og har en nydelig farge.Vanligvis har jeg bare sett den i myrterreng. men det er mange av dem i denne blomsterengen.
Flekkmarihand (orchis maculàta)
I de senere årene har det kommet til enda en vill orkide; Stortveblad.  En morsom blomst i samlingen, selv om det ikke er den første man legger merke til siden den er ganske nøytral i fargen.
Stortveblad (Listèra ovàta)


Rett nedenfor går kalvene og beiter, heldigvis har de nok gress å ta av så de ikke prøver å komme seg på den andre siden av gjerdet:)

2 kommentarer:

  1. Den aller vakreste sammenplantingen er helt klart norsk blomstereng, helt nydelig eng dine foreldre har.

    SvarSlett
  2. Fantastisk flott blomstereng!

    Klem

    SvarSlett