Sider

tirsdag 5. juni 2012

Gresset blir til fin kompost

I går var den store blande kompost timen. Jeg hadde fått to store sekker med gressklipp fra naboen, vi er så heldig at vi får alt gressklippet de har og de er så heldig at de slipper å kjøre det til Bølstad.
Det passet bra for jeg hadde masse hønsemøkk blandet med sagflis og torv liggende i en kompostbinge. Jeg pleier å legge all hønsemøkka i varmkomposten, så jeg er sikker på at den har blitt varm og fått drept det som er av frø og matrester. Itillegg blir det mindre lukt etter behandlingen og den blir fortere til jord. I påsken hadde jeg storrengjøring i hønsehuset, alt som var på gulvet skulle ut, og det ble for mye for varmkomposten. Så¨resten ble lagt i en kaldbinge, og der har det ligget like tørt.
Så når jeg fikk alt gresset fra naboen blandet jeg det med hønsemøkka og la det godt nedi bingen.
Som vanlig fikk jeg god hjelp til jobben :-) Her fyller vi det tørre over i bøtte og flytter det over til bingen med gress. Dokkemor var ganske morsom å se på med badehette på hodet, favorittlua for øyeblikket.

Her er alt ferdig blandet, to halvfulle binger ble fulle, i dag var de kjempevarme så nå blir det nok snart fin jord. Siden de er så varme benytter jeg muligheten til å blande  inn ugresset også, for da blir det  varmt, frø og røtter dør og sprer seg ikke med jorden senere.

2 kommentarer:

  1. Blir så glad av å se kompost! Tusen takk for sykkelhjelmopplysningene. Jeg lenket litt av dem rett i teksten.

    SvarSlett
  2. Så spennende meg kompostering! Og tenk all den fine jrden du får. Jeg har gått og fundert på dette selv, men har ikke kommet i gang ennå. Så søt din lille datter er!

    SvarSlett