Sider

søndag 28. august 2011

Georginer.

Georginer er kjempefine blomster, skulle bare ønske man slapp å ta dem opp fra bakken om høsten.
Jeg samlet på georiner i noen år, men kjelleren min er ikke så god å overvintre knollene i også tror jeg det er noen små dyr der som synes de er gode, siden det ikke er noen annen mat der . Flere av knollene har dødd av dårlig lagring, men den fineste er det liv i enda, en mørkerosa blomst med mørke blader.
 Jeg har begynt å oppbevare knollene i en papirpose i boden om vinteren. Boden er litt varm pga fryseren og en datamaskin som står der. For å få ned temperaturen åpner jeg vindu, men når det blir 15-20 minus om vinteren kryper termometeret ned mot null. Så det er en vanskelig jobb å følge med på temeraturen der, og det er like spennende hver vår om knollene lever eller ikke.

I vår fikk jeg en liten knoll fra en nabo, hun sa den var rød, men da den endelig begynte å blomstre var den ihvertfall ikke det. Men det gjør ingen ting, denne har en mye finere farge, egentlig mørkere enn bildet viser, men her har igjen blitsen lagt på litt ekstra lys.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar