Sider

søndag 28. august 2011

Alstromeria.

Humla liker den visst også :-)
Alstromeria er en av mine knollfavoritter. De har så fantastiske farger og er superlette å ha med å gjøre. I tilegg blomstrer de fra tidlig sommer helt  til frost. Foreløpig har jeg tre, men bare to forskjellige.
Denne mørke har jeg to av, jeg tror jeg har hatt dem i 5 år.



 Jeg har hatt alstromeria for salg av og til på jobben men det er veldig få som vet å verdsette denne fantastiske planten.  Vi selger dem som avskårne i bunter også, de er kjempeholdbare og passer i nesten alle blandingsbuketter. De finnes i mange farger.
Jeg har hatt dem både i potte og i bakken om sommeren. De blomstrer omtrent av seg selv, man kan knipe av noen frø, men jeg vet ikke om det er nødvendig. De har noen bitte små hvileperioder hvor de setter nye knopper, men de er så korte at man nesten ikke merker dem. Om høsten spar jeg dem opp eller lar dem stå i potten sin, også setter jeg dem med jord og det hele i en bøtte i kjelleren.
Jeg tar dem opp fra kjelleren i mars/april , setter dem lyst og etterhvert i drivhuset, gir dem vann og gjødsel og så begynner de å vokse. De vokser ikke fort og er lave. Når jeg henter dem i kjelleren har de ofte begynt å få blader, men de er bleke og svake. I år hadde de masse lus da jeg tok dem opp, men god grønnsåpedusj reddet dem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar