Sider

onsdag 20. oktober 2010

Stakkars pelargonia

Da jeg skulle ta inn pelargoniaene for vinteren fikk jeg meg en stor overraskelse. Alle hadde fått lus. Kjempemye lus. Jeg syns de hadde sett litt tufse ut en stund men hadde ikke studert dem så nøye at jeg hadde sett utøyet.

Hva skulle jeg gjøre. Skulle jeg sprøyte dem med grønnsåpe eller skvise lusa. Eller skulle jeg rett og slett kaste alle sammen. Det var det værste alternativet, nå som jeg har begynt å få dem store og fine og begynte å få samlet flere fine farger.
Jeg ringte min gode hagevenninde Janne. Hun hadde vært borti samme problem. Jeg fulgte hennes råd:

Jeg klippet dem ned litt. Plukket av alle bladene. De ble skikkelig stusselige. Så tok jeg av øverste lag med jord fra potten, ca 5 cm. Dette for å bli kvitt lus og egg som hadde ramlet ned på jorden.
Så blandet jeg en kjempestor murerbøtte med nesten lunkent vann og en hel flaske grønnsåpe.
Deretter druknet jeg hele planten med potte og det hele godt nedi såpeblandingen. Etterpå fikk de stå å tørke i høstsola til jeg satte dem inn på gjesterommet for overvintring.

Dette gjorde jeg for ca 2 uker siden. Da jeg så på dem i dag var det kjempeforandring. De har begynt å få masse nye fine blader og ser friske og fine ut.
Jeg får holde temperaturen lav på gjesterommet gjennom hele vinteren og glede meg over at jeg behandlet plantene med grønnsåpe og ikke kastet dem. Så får de muligheten til å stå å blomstre hele neste sommer også.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar