Sider

tirsdag 12. oktober 2010

Og så kom frosten ...

Natt til i går, mandag kom frosten ordentlig. Da fikk jeg det travelt. Nå var det bare å bli ferdig med alt før det ble mere kulde.
De siste tomatene måtte reddes, de får modne ferdig inne. Det har vært en lang og god tomatsommer i år, og sorten "black sweet cherry"  har vært helt suverene, vi har høstet mange kilo av de to buskene vi hadde. Supersøte og gode tomater. Det var mange andre slag der i løpet av sommeren også men de hadde lite tomater i forhold til disse, og de var ferdige for lenge siden. Bildet er tatt ca 5. oktober:

Det var noen paprika igjen også, de var fremdeles like grønne, jeg skjønner ikke hvordan man skal få ferdig rød paprika? den ble sådd i februar! Må nok velge en annen sort neste år, disse plantene kom fra frø fra røde spisse paprika.
Jeg fikk vasket ferdig drivhuset innvendig, nå er det renere der enn inne i huset, så nå er det klart til neste års produksjon. Men først skal oliventrærne overvintre der sammen med drueplanten jeg  ikke har funnet det perfekte sydvendte stedet til enda. Det lille oliventreet har fått oliven i år for første gang. De ble ikke store og heller ikke modne, men jeg er like stolt for det! Begge oliventrærne ble pakket inn i tepper i natt og satt under tak så de klarte seg fint. Nå gjenstår det bare å henge opp bobleplast over og rundt trærne som et lite drivhus i drivhuset så det blir litt mindre å holde varmt i vinter.

Nå tør jeg ikke ha grønnsaker stående ute i hagen lenger heller, siden de melder kuldegrader mange netter fremover. Da var det bare å ta med seg eldstemann å ta opp det lille som var igjen. det var endel gulrøtter, noen pastinakk og rødbeter. Det passet kjempebra med superferske grønnsaker siden det var kjøttfri mandag. Det ble stekte grønnsaker i ovnen til middag og gulrot og eplejuice til dessert.
Storebror tok opp alle gulrøttene, det er hans faste jobb hver høst, et lite høsthøydepunkt.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar