Sider

onsdag 5. oktober 2011

Asparges





I sommer klarte jeg endelig å få plantet et aspargesbed.
Jeg sådde asparges i vår og priklet dem ut i potter, 4-6 planter i hver potte.
Tiden gikk, og plantene sto fremdeles i potte i drivhuset.
En dag oppdaget jeg lus på dem, uffda, de hadde det nok ikke helt bra. Da satte jeg dem ut og spylte dem med vann.
Lusa ble borte, men jeg fikk enda ikke laget ferdig bedet de skulle ha.
Men så bestemte jeg meg for å ha åpen hage, og da fikk jeg press på meg, så da var det bare å bli ferdig,


 Jeg har ikke noe sted med nok jord, så de måtte bli plantet i en palle karm. Jeg satte to oppå hverandre og isolerte den med markplater som jeg fant i uthuset (et bomkjøp fra tidligere).
Jeg brukte kompostjord og blandet med vanlig jord fra sekk.
Jeg leste i hagetidend at man bør bruke ugressfri jord. Den var ugressfri da jeg brukte den, men neste år blir det nok mere enn nok å luke.
I tilegg mener jeg å huske det var viktig med kalkholdig jord. Jeg tror kompostjorden er ganske sur, så jeg kalket med granulert dolomittkalk. Jeg hadde 18 planter og satte alle ned i en kasse. Håper ikke det blir for trangt for dem.

 
To til tre uker etter planting så man at plantene var kjempeglade for å ha kommet ut i god og dyp jord. De struttet av liv og ble grønne og frodige. Det var en glede å se forskjellen fra da de hadde stått å sturet i potten. Det var helt tydelig at de trengte å plantes om.
 

Nå , to måneder etter planting er plantene fremdeles like grønne, man skulle ikke tro det var langt uti oktober. Jeg håper de har fått tid nok til å etablere gode røtter og håper ikke vinteren blir så hard at de fryser ihjel. Det tar tross alt 5 år før vi kan begynne å høste de gode skuddene.

1 kommentar:

  1. Heisann , har sådd asparges og skal nå til og begynne med prikklingen. Lurer på hvordan det er gått med dine asparges? Bør æ ha en plante i hvær potte , eller gikk det greit og gjør det slik som du med flere planter i en ? Hilsen May Tone.

    SvarSlett